Την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου, ώρα 7μμ, εγκαινιάζεται στην Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, Ι. Παπαρρηγοπούλου 7, Πλατεία Κλαυθμώνος, Αθήνα, ατομική έκθεση ζωγραφικής του γνωστού εικαστικού, λογοτέχνη και θεωρητικού της σύγχρονης τέχνης Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο: “Ιδεομορφικές Συλλήψεις".
Πρόκειται για ένα σημαντικό φάσμα των εικαστικών αναζητήσεων και αισθητικών διατυπώσεων του καλλιτέχνη από το 2010-2018.
Τα επιλεγμένα έργα της έκθεσης είναι συνθέσεις με μικτές τεχνικές στις οποίες αναδύονται μορφές, φόρμες, εννοιακά, αρχαικά και φυσικά μοτίβα, μαθηματικά σύμβολα και γεωμετρικά σχήματα.Τα έργα έχουν φιλοτεχνηθεί στην Αθήνα, το Αργοστόλι και το Παρίσι.
Τον Νοέμβριο του 2017 αρκετά από αυτά συμπεριλήφθηκαν στην αναδρομική έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο "Κοσμικές Σπονδές- Offrandes Seculaires" στη γκαλερί Espace Jano του Centre de Sevres στο Παρίσι.
Τον Νοέμβριο του 2017 αρκετά από αυτά συμπεριλήφθηκαν στην αναδρομική έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο "Κοσμικές Σπονδές- Offrandes Seculaires" στη γκαλερί Espace Jano του Centre de Sevres στο Παρίσι.
Η Ιστορικός τέχνης, Officier des Arts et Lettres Δρ Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν αναφέρει μεταξύ άλλων στο κείμενο της με τίτλο "Η ποιητική ζωγραφική του Κώστα Ευαγγελάτου":
"Παρακολουθώντας από χρόνια τις ζωγραφικές δημιουργίες του Κώστα Ευαγγελάτου, θαυμάζω τη συνεχή εξέλιξη του οράματός του, που ο ταλαντούχος διττός δημιουργός - αυτόνομα ζωγράφος και ποιητής- κατορθώνει να ανανεώνει εκ των ένδον! Δίχως, ο άξιος και εμπνευσμένος καλλιτέχνης να “δανείζεται” λύσεις και ενώ πεισματικά κωφεύει στις σύγχρονες, απατηλές σειρήνες των επάλληλων συρμών φέρνει πάντοτε σε πέρας την ουσιαστική ,εγγενή ανανέωση των ερεθισμάτων του έτσι ώστε να μην απειθεί ποτέ στις αρχές και στα ιδανικά που έταξε εαυτόν απ΄ αρχής.
Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως, ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά μόνο στη θέαση. Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας.
Εκείνης που διέπει αλλά και ορίζεται από την κοσμογονία.
Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως, ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά μόνο στη θέαση. Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας.
Εκείνης που διέπει αλλά και ορίζεται από την κοσμογονία.
Τόσο με τις εικαστικές του δημιουργίες όσο και με την ποίηση αυτή καθαυτή και γενικά τα εμπνευσμένα κείμενα του αλλά κυρίως με τον ίδιο τον τρόπο ζωής του ,ο Κώστας αποδεικνύει ότι η έννοια της ακραιφνούς δημιουργίας είναι εγγεγραμμένη απ αρχής σε αυτό καθαυτό το DNA του.
Tα έργα που παρουσιάζονται στην τωρινή ατομική του έκθεση στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών ορίζουν και κατοικούν στην ουσία τον χώρο και δεν τον διακοσμούν, απλά."
Tα έργα που παρουσιάζονται στην τωρινή ατομική του έκθεση στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών ορίζουν και κατοικούν στην ουσία τον χώρο και δεν τον διακοσμούν, απλά."
Ο Ιστορικός τέχνης, Καθηγητής Παν/μίου Αθηνών Στέλιος Λυδάκης αναφέρει στο κείμενο του:
"Με τον τίτλο «Ιδεομορφικές Συλλήψεις», ο πολύπλευρος καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος εμπνέεται αυτή τη φορά από τον Ουρανό, όπως μας αποκαλύπτεται την ημέρα ή τη νύχτα, κάταστρος ή νεφελώδης, περισσότερο σαν αυτό τούτο το Αχανές, όπου η ανθρώπινη φαντασία πλάθει τον δικό της ιδιαίτερο κόσμο. Και είναι γεγονός, ότι ο Ουρανός επενεργούσε πάντοτε στον άνθρωπο ως αποκάλυψη της ίδιας της Υπόστασης του Υπέρτατου Όντος, ενώ το δέος που του διεγείρει, τον κάνει να ταυτίζει το Άπειρο με την Αιωνιότητα και την Αθανασία.
Ο Emmanuel Kant τον αντιμετώπιζε ως το ύψιστο θαύμα, παράλληλα με τον Ηθικό Νόμο: «Ο Ουρανός από την μια μεριά και ο Ηθικός Νόμος μέσα μου αποτελούν το θαύμα αυτό καθαυτό». Κάποιοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης και κυρίως ο Andrea Mantegna έβλεπε στις σιλουέτες των νεφών γίγαντες και ιππότες και κάθε λογής φανταστικά όντα.
"Με τον τίτλο «Ιδεομορφικές Συλλήψεις», ο πολύπλευρος καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος εμπνέεται αυτή τη φορά από τον Ουρανό, όπως μας αποκαλύπτεται την ημέρα ή τη νύχτα, κάταστρος ή νεφελώδης, περισσότερο σαν αυτό τούτο το Αχανές, όπου η ανθρώπινη φαντασία πλάθει τον δικό της ιδιαίτερο κόσμο. Και είναι γεγονός, ότι ο Ουρανός επενεργούσε πάντοτε στον άνθρωπο ως αποκάλυψη της ίδιας της Υπόστασης του Υπέρτατου Όντος, ενώ το δέος που του διεγείρει, τον κάνει να ταυτίζει το Άπειρο με την Αιωνιότητα και την Αθανασία.
Ο Emmanuel Kant τον αντιμετώπιζε ως το ύψιστο θαύμα, παράλληλα με τον Ηθικό Νόμο: «Ο Ουρανός από την μια μεριά και ο Ηθικός Νόμος μέσα μου αποτελούν το θαύμα αυτό καθαυτό». Κάποιοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης και κυρίως ο Andrea Mantegna έβλεπε στις σιλουέτες των νεφών γίγαντες και ιππότες και κάθε λογής φανταστικά όντα.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος με διάφορες τεχνικές, που χρησιμοποιεί, οραματίζεται μορφές ανάλογες μ’ εκείνες, που αείποτε οι άνθρωποι ανακάλυπταν στον Ουρανό συσχετίζοντας τα σύνολα των άστρων με γνωστές τους μορφές.
Τυπικό παράδειγμα ο ζωδιακός κύκλος και άλλα μεμονωμένα συγκροτήματα. Και σε όλες τις περιπτώσεις ο καλλιτέχνης συμπλέκει αυτά που του αποκαλύπτονται, με την προσωπική βίωση και μάλιστα με την ελευθερία εκείνη, που αποζητά και βρίσκει, εκεί που δεν υπάρχουν όρια και περιορισμοί.
Απλά αξιοποιούνται οι αφορμές που προσφέρουν κάποια τονισμένα φωτεινά σημεία, για να μορφοποιηθεί ένα σχήμα, ένα πρόσωπο και η αφηρημένη εικόνα να αποκτήσει υπόσταση κατανοητή.
Χρώμα και σχήματα, φωτεινά και σκοτεινά σημεία μετουσιώνονται θαρρείς σε νότες μιας υπερκόσμιας παρτιτούρας, που μεταφράζεται άμεσα σε μουσική συμφωνία, με τον χαρακτήρα προσωπικών «ιδεομορφικών συλλήψεων».
O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει σε κριτική αναφορά του για την έκθεση:
Τυπικό παράδειγμα ο ζωδιακός κύκλος και άλλα μεμονωμένα συγκροτήματα. Και σε όλες τις περιπτώσεις ο καλλιτέχνης συμπλέκει αυτά που του αποκαλύπτονται, με την προσωπική βίωση και μάλιστα με την ελευθερία εκείνη, που αποζητά και βρίσκει, εκεί που δεν υπάρχουν όρια και περιορισμοί.
Απλά αξιοποιούνται οι αφορμές που προσφέρουν κάποια τονισμένα φωτεινά σημεία, για να μορφοποιηθεί ένα σχήμα, ένα πρόσωπο και η αφηρημένη εικόνα να αποκτήσει υπόσταση κατανοητή.
Χρώμα και σχήματα, φωτεινά και σκοτεινά σημεία μετουσιώνονται θαρρείς σε νότες μιας υπερκόσμιας παρτιτούρας, που μεταφράζεται άμεσα σε μουσική συμφωνία, με τον χαρακτήρα προσωπικών «ιδεομορφικών συλλήψεων».
O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει σε κριτική αναφορά του για την έκθεση:
''Η τεχνική στην ζωγραφική του δημιουργού χαρακτηρίζεται από την λεπτότητα στο πλαίσιο της εκτέλεσης και συγκροτείτε από τις λυρικές μεταπλάσεις της ογκολογικής βαρύτητας της φύσης.
Αποδίδονται με αυθόρμητη διάθεση ποιητικής έκφρασης, παρουσίας και πράξης αμέτρητες πτυχές και φόρμες από συντάξεις συγκεκριμένων κωδικών και εμβληματικών συμβόλων σε αντιπροσωπευτικά δείγματα.
Με ενδιαφέρον αναπαριστάτε πέρα από ότι υπάρχει στο περιβάλλον , ότι γεννιέται και μεταλλάσσεται στην σκέψη αυτόνομα και ελεύθερα χωρίς να συμπεριλαμβάνονται περιορισμοί και εμμονές στις σταθμίσεις που διακατέχουν τον καλλιτέχνη .
Σε αυτή την περιδιάβαση των ευφάνταστων καταθέσεων του εντάσσει ενότητες με καθαρά υπερρεαλιστικά στοιχεία και σχηματοποιημένες μορφές της μνήμης που προσφέρονται σε φαντασιακούς τόπους.
Αποδίδονται με αυθόρμητη διάθεση ποιητικής έκφρασης, παρουσίας και πράξης αμέτρητες πτυχές και φόρμες από συντάξεις συγκεκριμένων κωδικών και εμβληματικών συμβόλων σε αντιπροσωπευτικά δείγματα.
Με ενδιαφέρον αναπαριστάτε πέρα από ότι υπάρχει στο περιβάλλον , ότι γεννιέται και μεταλλάσσεται στην σκέψη αυτόνομα και ελεύθερα χωρίς να συμπεριλαμβάνονται περιορισμοί και εμμονές στις σταθμίσεις που διακατέχουν τον καλλιτέχνη .
Σε αυτή την περιδιάβαση των ευφάνταστων καταθέσεων του εντάσσει ενότητες με καθαρά υπερρεαλιστικά στοιχεία και σχηματοποιημένες μορφές της μνήμης που προσφέρονται σε φαντασιακούς τόπους.
Με μικτές τεχνικές δημιουργεί αναμφίβολα μια ονειρική ατμόσφαιρα, ενώ βαθμιαία και σταδιακά υιοθετεί την αφαιρετική γραφή με έμφαση ωστόσο στον αστείρευτο δυναμισμό των συνθέσεων και στην λαμπερή χροιά του χρώματος.
Στις σημαντικές συνθέσεις η ταυτότητα των δομήσεων επικρατεί απέναντι στην ζωγραφική δομή της ανάδειξης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια ουσιαστική υπόσταση που υπαγορεύει και μεταφέρει αισθητικές λύσεις στην διαδρομή της.
Πρόκειται για προσεγγίσεις που η έμπνευση τους παρουσιάζει χαρακτηριστικά στοιχεία που εικονίζονται με πρωτοποριακό ρυθμό ενώ αποκρυπτογραφούν παρακαταθήκες εξερεύνησης, αρμονικής μαγείας και αισθαντικής σημασίας .
Στις σημαντικές συνθέσεις η ταυτότητα των δομήσεων επικρατεί απέναντι στην ζωγραφική δομή της ανάδειξης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια ουσιαστική υπόσταση που υπαγορεύει και μεταφέρει αισθητικές λύσεις στην διαδρομή της.
Πρόκειται για προσεγγίσεις που η έμπνευση τους παρουσιάζει χαρακτηριστικά στοιχεία που εικονίζονται με πρωτοποριακό ρυθμό ενώ αποκρυπτογραφούν παρακαταθήκες εξερεύνησης, αρμονικής μαγείας και αισθαντικής σημασίας .
Με καθαρότητα θέσεων παραπέμπουν σε μνημονικές χαράξεις που με εύληπτη αμεσότητα οδηγούν σε οδούς προέκτασης και σε κυτταρικές ιδεοληψίες που ευπρόσδεκτα στηρίζουν την προοπτική της τελείωσης.
Στις σειρές των δημιουργημάτων του Κώστα Ευαγγελάτου εμπεριέχονται συμβολισμοί που σχηματίζονται με λιτές και αδρές γραμμές.
Με μοναδική λεπτομέρεια και απαράμιλλη διάθεση τα αληθινά κομψοτεχνήματα του τονίζουν ενημερωτικά πως είναι προϊόντα μελέτης με μια απλότητα που αποκτά μεγαλείο.
Τα οικεία αλλά και τα άγνωστα μοτίβα παίζουν εναλλακτικούς ρόλους και αναδύονται σε πρωταγωνιστές της εμπεριστατωμένης τεχνοτροπίας του καθώς αποκτούν διαστάσεις.
Εκπέμπουν εσωτερικό φως και ενέχουν μια διορατική και εμβληματική
Στις σειρές των δημιουργημάτων του Κώστα Ευαγγελάτου εμπεριέχονται συμβολισμοί που σχηματίζονται με λιτές και αδρές γραμμές.
Με μοναδική λεπτομέρεια και απαράμιλλη διάθεση τα αληθινά κομψοτεχνήματα του τονίζουν ενημερωτικά πως είναι προϊόντα μελέτης με μια απλότητα που αποκτά μεγαλείο.
Τα οικεία αλλά και τα άγνωστα μοτίβα παίζουν εναλλακτικούς ρόλους και αναδύονται σε πρωταγωνιστές της εμπεριστατωμένης τεχνοτροπίας του καθώς αποκτούν διαστάσεις.
Εκπέμπουν εσωτερικό φως και ενέχουν μια διορατική και εμβληματική
συνέχεια. ''
Η νέα Ιστορικός τέχνης Ευαγγελία Νάκα επισημαίνει στο κείμενο της:
"Με τα υλικά του κόσμου...": Τα έργα της έκθεσης προσφέρουν με δαψιλή ευρηματικότητα στην αναζήτηση της υλικότητας του αόρατου και της αύρας των πραγμάτων, ίσως στην «πνευματική εσωτερικότητα, που δεν εκδηλώνεται στις φόρμες του εξωτερικού κόσμου παρά μόνο όταν αποσυνδέεται από αυτόν για να επιστρέψει στον εαυτό της» όπως αναφέρει ο Hegel.
Σε αυτούς τους ορίζοντες φαίνεται, τελικά, να διανοίγεται η έκθεση αγγίζοντας θεμελιώδη αιτήματα της τέχνης όπως είναι η επίτευξη μίας αισθητικής εμπειρίας ευρύτερης της οικείας φαινομενολογίας και των ορατών σχημάτων.
"Με τα υλικά του κόσμου...": Τα έργα της έκθεσης προσφέρουν με δαψιλή ευρηματικότητα στην αναζήτηση της υλικότητας του αόρατου και της αύρας των πραγμάτων, ίσως στην «πνευματική εσωτερικότητα, που δεν εκδηλώνεται στις φόρμες του εξωτερικού κόσμου παρά μόνο όταν αποσυνδέεται από αυτόν για να επιστρέψει στον εαυτό της» όπως αναφέρει ο Hegel.
Σε αυτούς τους ορίζοντες φαίνεται, τελικά, να διανοίγεται η έκθεση αγγίζοντας θεμελιώδη αιτήματα της τέχνης όπως είναι η επίτευξη μίας αισθητικής εμπειρίας ευρύτερης της οικείας φαινομενολογίας και των ορατών σχημάτων.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Νοεμβρίου 2018.
Ημέρες και ώρες επίσκεψης: Καθημερινά (εκτός Τρίτης) 9π.μ με 4μ.μ. Σάββατο και Κυριακή 10π.μ. με 3μ.μ.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου