«ΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ» .Τριάντα μοναδικά έργα από το Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. παιδιών με ειδικές δεξιότητες εκτίθενται στην Ηλιούπολη!!!!!


Γράφει η εικαστικός -αγιογράφος  ΜΑΡΙΛΕΝΑ  ΦΩΚΑ 

Οι ορίζοντες της τέχνης μπορεί να τοποθετηθούν πέρα από την πιο δημιουργική φαντασία όταν πρόκειται για εικαστικές αποτυπώσεις παιδιών προικισμένων  να εκφράζονται «από μια άλλη αντισυμβατική  οπτική γωνία». 
Μια ενότητα με τριάντα περίπου έργα από το Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Α  ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ που φιλοξενεί άτομα με ειδικές δεξιότητες παρουσιάζεται στο  υπαίθριο χώρο του Δήμου Ηλιούπολης «ΒΑΓΟΝΙ» από την Παρασκευή 7-9  Ιουνίου 2019, οδός Σοφοκλή Βενιζέλου 92 στην Ηλιούπολη.



Η έκθεση διοργανώθηκε  από  την  Ένωση Καλλιτεχνών και  Λογοτεχνών Ηλιούπολης «Το εργαστήρι»  του προέδρου κ. Στέλιου Μαρούλη και  του προέδρου του Κ.Ε.Ε.Π.Ε.A. κ. Νίκου Ανυφαντή. 
Την έκθεση προλογίζουν ο Λεόντιος Πετμεζάς, ιστορικός τέχνης και πολιτικός επιστήμων και η υπογράφουσα εικαστικός, αγιογράφος, με σπουδές στον Ελληνικό πολιτισμό.
Για τη  διδασκαλία των εικαστικών είναι υπεύθυνη η κ. Σταμάτη η οποία εφαρμόζοντας την τεχνική  happy art  «βοηθάει τα παιδιά» όπως μας είπε, «να ξεκλειδώνουν σταδιακά και ευχάριστα το συναίσθημά τους φιλοτεχνώντας πίνακες  που προσεγγίζουν έργα μεγάλων καλλιτεχνών». 



Όπως επισήμανα στην εισήγησή μου, τα έργα αυτά είναι άξια σεβασμού για τρεις κυρίως λόγους: πρώτον αν αναλογιστεί κάποιος τις πρακτικές δυσκολίες της δημιουργίας τους καθώς οι καλλιτέχνες που δεν είναι  πλήρως λειτουργικοί σε σωματικό επίπεδο, κάνοντας μνεία εδώ την περίπτωση του ζωγράφου που δημιουργεί πάνω στον καμβά μετακινούμενος με αναπηρικό αμαξίδιο και του Βιεννέζου βραβευμένου ζωγράφου Maruiz Kedzieski που στερείται των χεριών του αλλά φιλοτέχνησε γύρω στα 700 έργα, μας παρουσιάζουν ολοκληρωμένη εικαστική εργασία.



Δεύτερον, αναλογιζόμενοι το ψυχικό αποτύπωμα τους, που μέσα από μια γκάμα δυσκολιών με αυτό του αυτιστικού συνδρόμου να κυριαρχεί αλλά και του asperger, της σκλήρυνσης κατά πλάκας, του εγκεφαλικού και της νοητικής στέρησης  υπερπηδούν επικοινωνώντας μας τα συναισθήματά τους μέσω των έργων τους, που σε πολλές περιπτώσεις όπως και στη Μουσικοθεραπεία,  είναι και ο μοναδικός δίαυλος επικοινωνίας με τους άλλους.
Τρίτον, παράγουν πολιτισμό και μας επιτρέπουν και μας να παράξουμε πολιτισμό μέσα από τη διαδικασία του εναγκαλισμού και της αξιολόγησης των πονημάτων τους  αναλογιζόμενοι  την πορεία των ανθρώπων με την όποια διαφοροποίηση μέσα στο χρόνο. 
Στην αρχαία Ελλάδα για  τα παιδιά με κάποια «έλλειψη» υπήρχε η πρόβλεψη -κυρίως από τα δωρικά φύλα της αποπομπή στον «αποθέτη» της φύσης καθώς δεν θεωρούνταν ικανά προς στράτευση συνεπώς  αποκλειόταν η κοινωνική τους ένταξη. 
Παραδόξως, τιμώνταν ιδιαιτέρως ο ανάπηρος και δύσμορφος Θεός τεχνίτης Ήφαιστος που του αναγνωριζόταν η εκπληκτική δημιουργική του ικανότητα και πολιτισμική προσφορά επιβεβαιώνοντας με την στάση αυτή την υπεροχή σε κάποιον άλλο τομέα σε αντιστάθμισμα της φυσικής απώλειας μιας λειτουργίας.



Με την ουμανιστική προσέγγιση της Αναγέννησης, την πρόοδο των επιστημών του Διαφωτισμού, τις κοινωνικές επαναστάσεις, τη διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου, φιλοσοφικών και θεολογικών ρευμάτων και κινημάτων και κυρίως της χριστιανικής προσέγγισης,  μπορούμε στον 21ο αιώνα να αντιληφθούμε τη σημασία του « ν’ αναγνώσουμε» τα έργα αυτών των παιδιών. Οι αποτυπώσεις τους σε καμβά καθώς οι καμβάδες συνίστανται σε βιβλία με χρώματα, σχήματα, ιδεολογίες και ψυχικές καταστάσεις μας επικοινωνούν την ανάγκη τους «του ανήκειν και συμμετέχειν», της  ελευθερίας και της αυτοδιάθεσης. 
Το μεγαλείο αυτών των αποδόσεων εκτός από την τεχνική και σχεδιαστική δεξιοτεχνία, είναι η πλήρης αποξένωσή τους από τις τρέχουσες κοινωνικοπολιτικοοικονομικές  συνθήκες  που έχουν να κάνουν με απόψεις και θεωρήσεις που υπάρχουν στους συμβατικούς καλλιτέχνες π.χ. σχετικά με την απήχηση του έργου τους στο κοινό,  κ.α .



Έτσι, το συναίσθημά που αναβλύζει από το έργο των παιδιών των ΟΡΙΖΟΝΤΩΝ είναι αυθόρμητο, συνεχές, ανόθευτο και ειλικρινές προκαλώντας ουσιαστική αισθητική  συγκίνηση. 
Η ενότητα των έργων τους  αποτελείται από  τοπιογραφίες, και θαλασσογραφίες αντικείμενα, σύμβολα, γραμμικές ρευστές εκχύσεις χρώματος και κυματομορφές, αλλά και αποτυπώσεις αφηρημένης τέχνης με έντονα τα στοιχεία της art nouvau και επικράτηση των θερμών χρωμάτων.
Οι τεχνοτροπίες που χρησιμοποιούνται ποικίλουν από την μικτή τεχνική, πουαντιγισμό,  φωβισμό, ιμπρεσιονισμό κ.α ενορχηστρωμένες μοναδικά και ανεπανάληπτα αποδίδοντας μια ευανάγνωστη ψηφοθέτηση συναισθημάτων κομιστών  πανανθρώπινων αληθειών καθιστώντας ευλογία για τον «εικαστικό αναγνώστη» μια τέτοια αισθητική εμπειρία.

Σχόλια